Aναδημοσίευση από www.businessnews.gr ένα άρθρο του κου Δημήτρη Τσουκαλά που ενδιαφέρει και την Ιταλική αγορά λόγω των μεγάλων ποσοτήτων σε τσιπούρα και λαβράκι που εισάγει η γείτονα χώρα.

Ένας νέος φορέας αναμένεται να δημιουργηθεί άμεσα στον χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών. Όπως ανέφερε σε χθεσινή συνάντηση με δημοσιογράφους ο Απόστολος Τουραλιάς, Πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ και Εμπορικός Διευθυντής της Andromeda, ήδη πραγματοποιούνται προχωρημένες διαβουλεύσεις που θα οδηγήσουν στην διάλυση τόσο του ΣΕΘ (Σύνδεσμος Ελληνικών Θαλασσοκαλλιεργειών) όσο και της ΠΑΝΕΜΜΙ (Πανελλήνια Ένωση Μικρομεσαίων Ιχθυοκαλλιεργητών) προκειμένου να προκύψει ένας νέος κοινός και ενιαίος φορέας, που θα ασχολείται με τα θεσμικά ζητήματα του κλάδου. Ο νέος αυτός φορέας θα βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την ΕΛΟΠΥ (Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας), που αποτελείται σήμερα από 23 Μέλη, αντιπροσωπεύει 80%-85% της ελληνικής υδατοκαλλιέργειας και έχει σαν αποστολή την εδραίωση της ελληνικής ταυτότητας και την ανάδειξη των αξιοσηµείωτων χαρακτηριστικών και του ανταγωνιστικού πλεονεκτήµατος των φρέσκων ελληνικών ψαριών. Σύμφωνα με τον κ. Τουραλιά ο νέος αυτός φορέας αναμένεται να προκύψει αρκετά σύντομα και όπως υπογράμμισε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Όσον αφορά την ελληνική παραγωγή στον χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών, ο κ. Τουραλιάς ανέφερε πως το 2019 κυμάνθηκε σε επίπεδα ανάλογα του 2018 και ανήλθε στους 120 χιλιάδες τόνους. Υπογράμμισε, όμως, πως μέσα στα επόμενα 5 χρόνια θα μπορέσει να ξεπεράσει τους 150 χιλιάδες τόνους. Όπως σημείωσε η συγκυρία είναι εξαιρετικά θετική καθώς ο κλάδος βρίσκεται σε φάση εξυγίανσης, σημαντικά funds έχουν επενδύσει σημαντικά δημιουργώντας εύρωστα σχήματα που δεν πιέζονται λόγω έλλειψης cash flow ενώ και το τραπεζικό σύστημα δείχνει πως μπορεί πλέον να χρηματοδοτήσει τις αξιόλογες προσπάθειες, αφήνοντας πίσω τυχόν στρεβλώσεις και κακώς κείμενα του παρελθόντος. Βέβαια υπογράμμισε πως η θετική αυτή συγκυρία καθιστά επιτακτική την ανάγκη για εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό όσον αφορά την πορεία του κλάδου στο μέλλον και την διασφάλιση της ανταγωνιστικής παρουσίας του στην διεθνή αγορά. Ειδική, μάλιστα, αναφορά έκανε στο ζήτημα του χωροταξικού σχεδιασμού, που όπως σημείωσε πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα, καθώς ενέχει και μια αναπτυξιακή διάσταση.

Αυτή την στιγμή, τα ελληνικά ψάρια εξάγονται σε περίπου 32 χώρες και όπως ανέφερε ο κ. Τουραλιάς, δεν παρουσιάζονται μέχρι στιγμής σημάδια κόπωσης. Βασικές αγορές για τα ελληνικά ψάρια είναι η Ιταλία και Ιβηρική Χερσόνησος, με την πρώτη να είναι και η χώρα που εστιάζει κατά κύριο λόγο η ΕΛΟΠΥ για την προώθηση του concept Fish From Greece αυτή την περίοδο. Φυσικά εξαγωγές πραγματοποιούνται και σε άλλες σημαντικές αγορές όπως η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τα Βαλκάνια, η Τσεχία και τα Αραβικά Εμιράτα. Επίσης προσπάθειες γίνονται και σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα. Μάλιστα στελέχη της πρεσβείας της Κίνας είχαν πρόσφατα συναντήσεις με εταιρείες του κλάδου ενώ εξελίξεις αναμένονται να καταγραφούν σε ταξίδι που σχεδιάζει ο πρωθυπουργός στο Πεκίνο το αμέσως επόμενο διάστημα.

Βέβαια, ο κ. Τουραλιάς υπογράμμισε πως εξακολουθεί να υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός από την Τουρκία, καθώς η παραγωγή στην γειτονική χώρα ξεπερνά πλέον τους 190.000 τόνους σε ετήσια βάση, με τους 100.000 εξ αυτών να εξάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανταγωνιζόμενα τα προϊόντα των μελών της ΕΛΟΠΥ. Πρόκειται για τεράστια άνοδο αν αναλογιστεί κανείς πως, όπως ανέφερε ο κ. Τουραλιάς, η παραγωγή στην Τουρκία ήταν σχεδόν ανύπαρκτη πριν το 1999, όταν και υπογράφηκε η συμφωνία τελωνειακής σύνδεσης με την ΕΕ που επιτρέπει στην Τουρκία να εξάγει χωρίς δασμούς. Όπως σημείωσε ο ίδιος οι ενδείξεις συνηγορούν πως έχουν επιστρέψει οι έμμεσες επιδοτήσεις από το τουρκικό δημόσιο στις επιχειρήσεις της χώρας ενώ για αγορές όπως αυτή των ΗΠΑ σημαντικό ρόλο έχει διαδραματίσει η Turkish Airlines και το πλήθος των δρομολογίων που διαθέτει

Παράλληλα, όμως υπογράμμισε πως η δραστηριότητα των «γειτόνων» δεν θα πρέπει να αποτελεί άλλοθι για την ελληνική πλευρά. Αντιθέτως τόνισε πως απαιτούνται σημαντικές και στρατηγικές επενδύσεις από τις ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να ανοίξουν νέες αγορές, να μεγαλώσει η πίτα και να ενισχυθεί η ελληνική υδατοκαλλιέργεια.

Σαν βασικούς στόχους της ΕΛΟΠΥ για την επόμενη τριετία ο κ. Τουραλιάς ανέφερε την αύξηση της κατανάλωσης -ελληνικού- ψαριού στην Ελλάδα, από τους 22-25 χιλιάδες τόνους που είναι σήμερα στους 40 χιλιάδες τόνους, καθώς και την διατήρηση των μεριδίων της χώρας στην πολύ σημαντική αγορά της Ιταλίας, με βασικό άξονα την προσπάθεια διαφοροποίησης των ελληνικών προϊόντων και την προβολή των ανταγωνιστικών χαρακτηριστικών τους.

Δυστυχώς, βέβαια, το «αγκάθι» των χαμηλών τιμών παραμένει καθώς όπως σημείωσε ο κ. Τουραλιάς το 2019 κατεγράφησαν οι χειρότερες τιμές της τελευταίας πενταετίας. Σημείωσε, όμως, πως υπάρχει αισιοδοξία για την τρέχουσα χρονιά καθώς ήδη από το πρώτο δίμηνο του 2020 (το οποίο δεν αποτελεί παραδοσιακά δυνατή περίοδο για τον κλάδο) καταγράφονται σημάδια ανόδου αν και όπως ανέφερε προκειμένου να υπάρξουν πραγματικά αποτελέσματα, οι τιμές παραγωγής στην Ελλάδα θα πρέπει να επιστρέψουν στα επίπεδα του 2015-2016 και να ξεπερνούν σημαντικά τα 5 ευρώ, όταν σήμερα κινούνται στα 4 (τσιπούρα)- 4,3 (λαβράκι).

Σημειώνεται πως η τσιπούρα και το λαβράκι αποτελούν την «ναυαρχίδα» στον χώρο της ελληνικής υδατοκαλλιέργειας ενώ σταδιακά αποκτούν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, ο κρανιός (ή μυλοκόπι), το φαγκρί και το μαγιάτικο.

Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως το budget της ΕΛΟΠΥ για την επόμενη 3ετία αναμένεται να κινηθεί στα 7 εκατ. ευρώ και αφορά σσυγκεκριμένο πλάνο για την συνέχεια, που θα εστιαστεί σε ένα δυναμικό και διαρκώς εξελισσόμενο πρόγραμμα προώθησης, που θα περιλάβει σταδιακά και άλλες αγορές, στη δημιουργία κωδίκων Ορθής Πρακτικής και σε καινοτόμα προγράμματα έρευνας και τεχνολογίας, που εστιάζουν στο ζωικό κεφάλαιο, τον άνθρωπο, το περιβάλλον και την κοινωνία.